Trauma

Jag har nyligen varit med om något som kommer att förfölja mig resten av livet. Jag har varit i Hallsberg. Efter denna vistelse är jag nu rädd för småstäder eller rättare sagt hålor.
Hallsberg är en håla mitt i ingenstans. Vart ligger Hallsberg? Typ utanför Örebro och påvägen till Skövde.

Resan till Hallsberg började inte sådär värst bra. Mitt tåg gick från Stockholms Central klockan 07.07, självklart somnade jag på tåget. Ombordaren ropar ut att nästa stopp är Hallsberg, jag förbereder mig för att stiga av, sätter på mig kappan och halsduken, tar ner min väska och går av tåget. Jag stiger in i Resebutiken och börjar byta om till min svarta kostym, börjar leta efter min handväska eftersom att mitt smink låg där i. Som värdinna vill man se bra ut för att ge ett bra intryck till kunderna. Men vad händer? Jag hittar inte väskan och självklart glömde jag den på tåget som fortsatte i 200 km/h mot Skövde. I min väska hade jag följande; Mobil, Plånbok, Carmex, Ipod med mina fräna hörlurar, almanacka, nycklar, sminkväska, vantar, diverse annat krimskrams. Som tur var ringde mina kära kollegor till personalen på tåget som kastade av min väska i Skövde och skickade den på första bästa tåg tillbaka till Hallsberg. Klockan 12.52 fick jag tillbaka min kära väska.

Efter arbetsdagen, som slutade klockan 14.30 checkade jag in på hotellet. Jag var rätt seg så det var bra att hotellet låg 50 m från tågstationen. Hotellet hette Stinsen och är det enda hotellet som finns i Hallsberg. Vi kan säga att Stinsen är ett slags fenomen. Stinsen är "the happening" i Hallsberg. Vill man vill äta lunch går man till Stinsen. Vill man vill äta middag går man till Stinsen. Vill man fika går man till Stinsen. Vill man festa går man till Stinsen. Vill man ha konferens går man till Stinsen. Vill man lyxa till det lite går man till Stinsen. Ja ni fattar vad jag menar. Stinsen is the shit i Hallsberg. Jävlar tänkte jag, då kanske det blir lite hålligång en Lördag/kväll som denna!

Jag kliver in genom hotellets ytterdörrar, det var som att få en käftsmäll rakt i ansiktet. Allt såg rent ut sagt åt helvete ut. Jag träffas av bolmande cigarettrök av 8 rökare som står precis vid dörren. Kvinnan i receptionen var lite vresig av sig när jag på check stockholmska säger "Tack så mycket för nyckeln, hur kommer jag till mitt rum?". Jag tar hissen upp, denna hiss var gammal och sliten och på väggen brevid spegeln satt affischer från 60-talet. Väl inne på rummet såg det ut som om jag hamnat på ett äckligt motell från en gammal amerikansk skräckfilm som ligger vid vägkanten fullt med neonskyltar och där troligtvis ägaren är mördaren.

Aja, tänkte jag och slog på tvn. Efter 1,5 h slöande framför dumburken bestämmer jag mig nu för att ta en promenad och "göra Hallsberg". Jag tittade ut genom fönstret. Det var mörkt. Det regnade. Men jag såg en skylt där det stog "Hallsberg Centrum". Bingo. Jag tog på mig mina slitna converse och gick ut. Det var tomt. Tomt. Inga bilar på gatorna. Inget folk som var ute och gick. Väl inne i centrum är allt stängt, klockan var då 16.15. Men! Det fanns ett Dressman, ett Lindex, en bokhandel och ett fik. Jag tog rulltrappan ner mot ica och vad ser jag här om inte ungdomarna. Dom hängde utanför ICA!! Jag fortsatte min promenad för att hitta ett ställe att äta på. Efter 5 minuter hade jag gått igenom hela Hallsberg så jag vände och gick tillbaka. Till min stora förvåning hittade jag en fräsch pizzeria som lös. Jag gick in och beställde en pizza. Jag var helt ensam. Efter ett tag märkte jag att jag blev iakttagen, av ägaren. Tillslut började han prata med mig, öppningsrepliken löd följande; "Jag känner inte igen dig, vart kommer du ifrån?". Efter 5 minuters snack kände jag att det var dags att GÅ. Jag gick tillbaka till ica för att köpa med mig något till rummet. När jag väl var utanför ica såg jag att ungdomsgänger hade vuxit, stackars ungdomar. Jag flydde tillbaka till rummet för att sedan somna vid 20.00.

08.15 var jag uppe igen, packade ihop mina infekterade saker snabbt som satan för att sedan bege mig ner till frukosten. Utbudet var helt okej men det var återigen tomt. Tomt. Jag plockar på mig det jag ville äta och satte mig ner. Efter ett tag kommer det en man och en kvinna. Han, smällfet, kort och flintis på skallen men med lite flottigt hår på sidorna. Hon, tights som slutar under knäna i en skrikig färg, längre än honom, permanentat hår, och totalt översminkad (bara jag som tänker på filmen "Matilda"? och samtliga stereotypa amerikanska par?). Jag fick för mig att dom typ hade vart gifta i 30 år och firar det med att ta in på Stinsen. Nu i just detta ögonblick fick jag nog. Jag sprang upp till hotellrummet, checkar ut, sprang till stationen, jobbade mina timmar, sprang till tåget, när jag klev av i Stockholm andades jag ut och log och välkomnade mig själv hem igen.


Sammanfattning: Jag åker aldrig tillbaka till denna håla igen. Jag ryser. Jag tror att jag skickade totalt 30 sms och ringde 2 långa samtal för att inte känna mig ensam. Tanken att någon lägger en fras som "jag känner inte igen dig, vart kommer du ifrån?" skrämmer mig.

Ett tips, åk aldrig till Hallsberg!


Over and out, for now!

Moonwalker



Hotell Stinsen i Hallsberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0